Svar: Modermælkserstatning af kop til aften?

1. juli 2017

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej Camilla

Tak for dit brev :)

Der sker ikke noget ved at tilbyde jeres dreng lidt mme af en kop om aftenen for at se, om det vil mætte ham lidt ekstra til natten. Modermælkserstatning vil ofte mætte mere end modermælk, og det kan derfor godt have en effekt.

I kan også forsøge med vælling. Du kan lave vælling selv, eller du kan købe det, ligesom du køber modermælkserstatning. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød, som han så drikker - og det kan derfor også mætte mere end modermælk,- og modermælkserstatning for den sags skyld.

Der er ikke ernæringsmæssig grund til at supplere din amning med hverken modermælkserstatning eller vælling og der er med den alder han har nu, ikke behov for at øge hans indtag af mælk yderligere - men der er modsat heller ikke nogen problemer i, at du ...

Annonce

... forsøger, om det kan hjælpe jer til roligere nætter.

Generelt gælder dog, at det er vigtigt, at hans mæthed skabes hele dagen igennem, og at du tilbyder ham mange små måltider. Det er naturligvis godt og vigtigt, at han ikke går sulten i seng, men modsat, hvis du overfylder ham om aftenen, kan det også nogle gange virke modsat hensigten, fordi hans mave- og tarmsystem, så arbejder på højtryk for at nedbryde al den føde, som han har indtaget før han puttes. Derfor er det vigtigt at finde balancen mellem at sikre ham tilstrækkelig mæthed, uden at proppe ham for meget...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som sagt, så sker der dog ikke noget ved at prøve, du må forsøge dig lidt frem og se, hvad der kan fungere bedst for jer og jeres lille dreng :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke. Og rigtig god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"